“Als je niet meebeslist, wordt er over jou beslist.” Deze uitspraak geldt zeker ook voor je landbouwbedrijf. Veel beslissingen die landbouwers treffen, worden genomen door mensen die weinig ervaring hebben met de landbouw. Door te netwerken in je lokale gemeenschap en zelfs ruimer, laat je je stem horen. Daar is de hele landbouwsector bij gebaat.
Laat je stem horen
Bij veel beslissingen met impact voor de sector zijn landbouwers niet geraadpleegd. Het klopt natuurlijk dat ze het vaak druk hebben met hun dieren of op het veld, maar als we niet actief voor onze sector opkomen, zullen de omstandigheden voor de landbouw alleen maar slechter worden. Het is toch normaal dat je meepraat over beslissingen die jouw bedrijf raken?
Er mag niet alleen maar óver de landbouw worden gepraat. De sector moet als een ernstige gesprekspartner mee aan tafel zitten. Landbouwers hebben een unieke kijk op deze levensbelangrijke activiteit voor onze economie, die voedsel produceert om de wereld te voeden. Laat je stem dus horen!
Onze bijdrage bestaat erin dat we landbouwers zoals jij helpen om hun opbrengst en winstvermogen te vergroten.
Word lid van landbouworganisaties
De meest voor de hand liggende manier om je landbouwbedrijf te verdedigen, is via belangenorganisaties in de sector. Denk aan beroepsverenigingen van landbouwers, adviesraden, grondstoffenorganisaties, enz. Ze verdedigen de belangen van de landbouwers en hun bedrijven.
Dus als je je mening kwijt wil over onderwerpen die je aanbelangen, word dan lid van dergelijke organisaties. Laat zien dat je interesse hebt en woon een aantal vergaderingen bij. De organisaties zijn meestal blij met enthousiaste mensen die willen helpen om het debat de juiste richting uit te sturen.
Maak lokaal het verschil
Als het beleid beïnvloeden niet echt jouw ding is, maak dan lokaal het verschil. Je zou bijvoorbeeld kunnen samenwerken met lokale scholen en leraren en leerlingen uitnodigen voor een bezoek aan je bedrijf. Door te tonen wat je doet, help je om een toekomstige generatie consumenten waardering te laten opbrengen voor het werk dat jij verricht voor hun voedsel. Zo ontstaat er een positieve relatie met je gemeenschap.
Een andere manier om lokaal je stempel te drukken, is je producten rechtstreeks aan consumenten uit je buurt te verkopen. Open je eigen boerderijwinkel, word lid van een coöperatie of zet een kraampje op een lokale boerenmarkt op. Mensen willen weten waar hun voedsel vandaan komt en wie het produceert. Aan de lokale gemeenschap verkopen is ook duurzamer, omdat de producten niet ver hoeven te worden getransporteerd. In deze ‘korte keten’ genieten consumenten van versere producten en jij krijgt er actieve supporters bij die geloven in je landbouwactiviteit.
Beïnvloed de publieke opinie
Als je zelf naar je lokale gemeenschap toestapt en toont wat voor geweldig werk je doet, dan kweek je steun voor je landbouwbedrijf. We hadden het al over scholen ontvangen, maar je zou ook kunnen meedoen met ‘open boerderijdagen’. Dan richt je de schijnwerper op de landbouwsector en het belang ervan voor de voedselvoorziening. Veel is er daarvoor niet nodig: een informatiebord, wat promotie en een dag waarop je mensen rondleidt op je boerderij.
- Je kan dan ook tonen hoe de dakbedekking van Eternit de perfecte leefomgeving voor je dieren creëert.
Voor een goede relatie gaat er niets boven consumenten persoonlijk ontmoeten, maar vergeet in deze tijd zeker ook de kracht van sociale media niet. Geef consumenten bijvoorbeeld de kans om een kijkje achter de schermen van je landbouwbedrijf te nemen. Dan merken mensen hoeveel moeite je doet voor hun voedsel. En als deze communicatie niet jouw ding is, loopt er vast wel iemand in je familie rond die wel met zijn smartphone lijkt te zijn vergroeid!
Al die kleine acties en positieve contacten samen hebben een grote impact voor onze sector. Als mensen weten waar hun voedsel vandaan komt en hoe het wordt geproduceerd, zijn ze meer geneigd om de landbouwers te steunen.
Veelgestelde vragen
Op zoek naar meer informatie? Bekijk zeker hier onze Frequently Asked Questions (veelgestelde vragen).